Wielu kierowców sceptycznie podchodzi do tematu opon wielosezonowych, uznając, że uniwersalne opony nie poradzą sobie w każdych warunkach. Czy słusznie? Spróbujmy rozwiać te wątpliwości.
W przypadku tradycyjnego podziału na opony letnie i zimowe, niektórzy kierowcy próbowali jeździć na jednym komplecie przez cały sezon, by nie wymieniać opon dwa razy do roku. Niestety, nietrudno zauważyć, że jazda na oponach letnich w zimie przy dużym oblodzeniu i opadach śniegu jest niebezpieczna, z kolei latem przy użytkowaniu opon zimowych, przyczepność nie była wystarczająca, a bieżnik ulegał szybko zniszczeniu. Aby osiągnąć consensus pomiędzy bezpieczeństwem, a komfortem producenci zaczęli opracowywać opony całoroczne – jednym z przykładów dobrej opony wielosezonowej jest opona Continental AllSeasonContact™.
Ogólnie rzecz biorąc, opony wielosezonowe muszą mieć kilka właściwości, które spełnią ich rolę. Są to między innymi zakres temperatur od -20 do +30 stopni na wybrane warunki drogowe, dobra przyczepność przy wysokich temperaturach, podczas deszczu, śniegu i przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Obecnie na rynku istnieje kilka modeli ogumienia, w których producentom udało się osiągnąć ten kompromis. Niemniej jednak, decydując się na opony sezonowe powinniśmy być świadomi, że idealny model nie istnieje. Kierując się wyborem, powinniśmy podejść do tematu indywidualnie i postawmy na takie, w których dla nas dany parametr prezentuje się najlepiej. Polecamy opony https://www.continental-opony.pl/samochod
Z pewnością opony całoroczne to większy wydatek, ale tylko pozornie. Zdejmujemy z siebie kłopot związany z wymianą opon i wizytą u wulkanizatora.
Czy opony całoroczne są dla każdego? Niestety nie, wszystko zależy od ich stopnia eksploatowania. I tak kierowca pokonujący rocznie ok. 50 tys. km, jeżdący dużo w trasie przy skrajnych warunkach nie będzie zadowolony z opon całorocznych, z uwagi na ich uśrednione cechy i niedostateczną przy takiej jeździe trwałość (konieczność wymiany co dwa sezony wiązałaby się ze sporym wydatkiem).
Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście i robią ok. 10 tysięcy km rocznie. Opony całoroczne są trwałe na ok. 50-60 tys. km, zatem w powyższym przykładzie będą służyły bezproblemowo przez kilka lat. Jakość takich opon jest na tyle satysfakcjonująca, że z pewnością zadowolą kierowców, którzy spokojnie i niewiele jeżdżą po mieście. Przykładowe ceny opon całorocznych klasy premium wahają się od ok. 900 zł do 1500 zł, co przy spokojnej jeździe ok. 10 tysięcy km rocznie wystarczy na 5-6 lat użytkowania, a co za tym idzie jest bardzo ekonomicznym rozwiązaniem.