Dbałość o środowisko jest bardzo istotna. Dlatego ekologia stawia również wymogi przez producentami samochodów. W autach wyposażonych w silniki wysokoprężne konieczne jest montowanie filtrów cząstek stałych. Ich zadaniem jest ograniczenie emisyjności szkodliwych cząstek, które wydostają się do atmosfery. Filtry mogą ulec zapchaniu. W jaki sposób objawia się ich nieprawidłowe działanie?
Czym jest filtr cząstek stałych?
Filtry cząstek stałych, oczyszczające gazy spalinowe pojazdów wyposażonych w silniki diesla, są elementem układu wydechowego. Zazwyczaj montuje się je za katalizatorem. Z zewnątrz filtr przypomina metalową puszkę. Wewnątrz z kolei znajdują się równolegle ułożone kanały, których końce są na przemian zamknięte – raz od strony wylotowej, raz od dolotowej. Dzięki temu tworzą siatkę, a spaliny, wydostając się na zewnątrz, muszą przenikać przez porowate ściany. W taki sposób eliminowane są cząstki sadzy oraz popiołu.
Sygnały mówiące o zapchaniu filtrów cząstek stałych
Filtry cząstek stałych niestety mogą się zapychać i narazić nas na duże wydatki. Z czasem gromadzi się na nich duża ilość sadzy, ograniczając skuteczny przepływ spalin. Czy są jakieś sygnały mówiące o tym, że filtry nie działają prawidłowo? Tak, można zauważyć znaczące objawy zapchania filtrów cząstek stałych, a dokładniej:
- Spadek osiągów silnika
- Przejście silnika w tryb awaryjny
- Niekontrolowane zwiększanie obrotów silnika
- Gwałtowane zatarcie silnika.
Sygnałem świadczącym o zatkaniu filtra cząstek stałych może być również po prostu zapalenie kontrolki, która wskazuje na przepełnienie sadzą.
Zapchany filtr cząstek stałych – i co dalej?
Jeżeli okaże się, że filtr cząstek stałych w naszym samochodzie jest zapchany, nie można zbagatelizować tej wiadomości. Należy jak najszybciej pojechać do warsztatu samochodowego, gdzie będziemy mogli wybrać jedno z dwóch rozwiązań – komentuje nasz rozmówca z firmy Turbojulita z Warszawy.
- Pierwszym jest regeneracja filtrów cząstek stałych, która polega na dopalaniu cząstek sadzy w sztucznie stworzonych warunkach. Jest to tzw. regeneracja wymuszona, przeprowadzana przy wykorzystaniu specjalnego urządzenia diagnostycznego. Nie jest to sposób na uzyskanie stuprocentowej sprawności filtra, ale poziom siedemdziesięciu procent jego wydajnego działania jest osiągnięty.
- Drugim rozwiązaniem jest wymiana filtra cząstek stałych, co naraża kierowcę na duże koszty, rzędu od 3000 do 10000 tys. zł. To wydatek na sam filtr, do tego dochodzą jeszcze prace serwisowe. Dlatego warto dbać o filtr cząstek stałych, pamiętając o odpowiednim stylu jazdy i właściwej eksploatacji silnika.