Akumulator

Akumulator to jedna z części eksploatacyjnych samochodu. Oznacza to, że ma swoją określoną żywotność i po tym okresie ulega zużyciu. Producenci zazwyczaj podają jako żywotność okres 4-6 lat, choć oczywiście w przypadku awarii lub uszkodzenia mechanicznego, akumulator będzie wymagał wymiany wcześniej. Zdarzają się też sytuacje, w których ogniwo ulega rozładowaniu i wtedy należy się zastanowić, czy konieczna jest wymiana akumulatora, czy wystarczy jedynie ładowanie.

Akumulator – kiedy i jak go naładować? 

Każdy pewnie choć raz spotkał się z sytuacją, w której jego akumulator wymagał doładowania. Najczęściej takie sytuacje mają miejsce zimą, gdy bateria może z uwagi na niskie temperatury zmniejszyć swoją pojemność nawet o połowę. Najlepiej nie doprowadzać akumulatora do całkowitego wyładowania, ale jeśli tak się zdarzy, nie oznacza to, że nadaje się on już tylko do wymiany. W niektórych akumulatorach kwasowo-ołowiowych sposobem na sprawdzenie czy akumulator można jeszcze ładować, jest tak zwane oczko, które przy pomocy kolorów informuje nas o stanie baterii. Zielona barwa oznacza, że jest on w pełni naładowany, czarna, że wymaga ładowania, a biała – wymiany. Dokładny pomiar i pewność co do faktycznego stanu baterii uzyskamy, korzystając z miernika elektrycznego. 

Ładowanie akumulatora najprościej jest przeprowadzić za pomocą prostownika. Akumulator kwasowo-ołowiowy do ładowania należy wymontować z samochodu. Bezwzględnie należy przy tym pamiętać o kolejności odłączania klem – najpierw odpina się klemę ujemną, a następnie dodatnią. Podłączanie wykonujemy natomiast w odwrotnej kolejności. Wymontowany akumulator umieszcza się na płaskiej powierzchni z dala od źródeł ognia i podłącza do prostownika. Akumulatory AGM czy EFB można ładować bez wcześniejszego demontażu, ale tylko przy użyciu prostownika mikroprocesorowego. Zwykły prostownik może uszkodzić akumulator, który będzie nadawał się już tylko do wymiany. 

Akumulator – jak wybrać nowy? 

Jeśli akumulator nie nadaje się już do ponownego ładowania, należy go wymienić. Pamiętajmy, że zużyte ogniwo trzeba zutylizować w prawidłowy sposób – czyli albo oddać go sprzedawcy lub w warsztacie, albo zawieźć do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów. Wybierając nowy akumulator, powinniśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego parametry, czyli prąd rozruchowy i pojemność. Niemniej ważne są wymiary, biegunowość, typ, a także marka i miejsce zakupu.  

akumulator wymiana na nowy

Obecnie na rynku można dostać klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe z płynnym elektrolitem, akumulatory EFB o tej samej, lecz udoskonalonej technologii z dodatkową powłoką z poliestru na płytach dodatnich oraz AGM z elektrolitem zaabsorbowanym w matach szklanych. Akumulatory EFB używa się w pojazdach z systemem Start/Stop i takich, które mają duże zapotrzebowanie na energię elektryczną. Na półkach sklepowych znajdziemy także akumulatory żelowe, których elektrolit, jak wskazuje nazwa, poprzez dodanie krzemionki, ma formę żelu. Te akumulatory są jednak zbyt słabe, aby być jednym źródłem prądu w samochodzie, dlatego używa się ich jako dodatkowego ogniwa lub magazynu energii. 

Wymiana akumulatora – samodzielnie czy w warsztacie? 

Wymiana akumulatora, choć wydaje się prosta, niekoniecznie taka jest. Zwłaszcza w samochodach o zaawansowanej elektronice lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Takie pojazdy, aby zachować sprawność, wymagają podtrzymania energii podczas wymiany, a następnie adaptacji w komputerze pokładowym. Jeśli będziemy chcieli samodzielnie wymienić akumulator, konieczne będą inwestycje w dodatkowy sprzęt. Wymaga to też od nas specjalistycznej wiedzy.  

Dlatego, aby uniknąć kosztownych awarii i niepotrzebnych inwestycji, warto poświęcić kilkadziesiąt złotych więcej i zlecić wymianę akumulatora zaufanemu warsztatowi samochodowemu. Można też skorzystać z serwisu Battery Point, który specjalizuje się w internetowej sprzedaży wysokojakościowych akumulatorów i oferuje usługę wymiany w partnerskich warsztatach zlokalizowanych w całej Polsce.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ