Wraz z rozwojem technologicznym silników spalinowych, zaczęto produkować koła dwumasowe, które zastąpiły klasyczne tłumiki drgań. Nic, więc dziwnego, że na rynku pojawiają się wciąż nowe serwisy specjalizujące się w regeneracji podzespołu. Jak zbudowane jest koło dwumasowe? Jakie są objawy jego uszkodzenia? Na czym polega jego regeneracja? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.
Zastosowanie kół dwumasowych
Koło dwumasowe umiejscowione między silnikiem a skrzynią biegów jest jednym z elementów układu podzespołów, które służą do napędzania pojazdu. Eliminuje i tłumi drgania powstałe na skutek pracy silnika dzięki wykorzystaniu tłumików pochłaniających wibracje, a także gwarantuje jazdę z niższą prędkością obrotową, co wpływa na zmniejszenie spalania i wydłużenie żywotności skrzyni biegów.
W sytuacjach generowania bardzo dużych drgań, poszczególne części układu napędowego mogą się ścierać, co prowadzi do hałasów i szybszego wyeksploatowania koła dwumasowego.
Jak jest zbudowane koło dwumasowe?
Koło dwumasowe składa się z kilku elementów, takich jak:
– masa pierwotna,
– masa wtórna,
– sprężyny łukowe bądź piórowe,
– łożysko ślizgowe,
– tarcza zabierakowa,
– ślizgi,
– pokrywy.
Do podzespołu przylega również tarcza sprzęgła oraz docisk sprzęgła.
Objawy uszkodzenia koła dwumasowego
Jednym z najczęściej występujących objawów świadczących o uszkodzeniu koła dwumasowego są drgania wydobywające się z komory silnika podczas najniższej możliwej prędkości obrotowej (samochód pozostaje na biegu jałowym). Bardzo często usterka jest na tyle intensywna, że wibracje przenoszone są na karoserię auta.
Kolejną oznaką uszkodzenia podzespołu są hałasy i stuki podczas odpalania i gaszenia silnika oraz energicznego zwiększania obrotów na wyższe. Nierzadko odgłosy dochodzą również z okolic skrzyni biegów w trakcie pracy.
Kolejnym sygnałami mogącymi wskazywać na usterkę są: szarpanie przy ruszaniu, a także problemy ze zmianą biegów (proces nie przebiega płynnie oraz wymaga użycia siły).
Na czym polega regeneracja koła dwumasowego?
Regeneracja koła dwumasowego polega na wymianie uszkodzonych części znajdujących się wewnątrz podzespołu, po to by mogło ono działać prawidłowo. Zanim jednak do tego dojdzie, należy wyjąć wszystkie elementy wraz z zalegającymi nieczystościami, a następnie poddać je dokładnemu czyszczeniu w myjce ciśnieniowo-parowej. Po dokładnym usunięciu wszelkich zabrudzeń, części kolejno trafiają do piaskarki w celu zlikwidowania śladów rdzy, korozji czy farby. Następnie specjaliści wymieniają uszkodzone elementy na nowe, po czym składają koło, złączając części nitami. Proces regeneracji koła dwumasowego kończy się wyważaniem, które pozwala określić czy podzespół będzie działać sprawnie podczas dalszej eksploatacji.
Decydując się na regenerację koła dwumasowego, warto wybrać specjalistów, którzy posiadają niezbędne doświadczenie i wiedzę w tym zakresie. Polecamy firmę AVANTI, która działa na rynku od 2000 roku. Serwis stosuje podczas regeneracji podzespołu jedynie wysokiej jakości części od renomowanych producentów, takich jak SachS, Valeo czy LuK, dzięki czemu klienci mogą być pewni, że nowe elementy będą działały sprawnie i o wiele dłużej niż tanie zamienniki.