Co to znaczy rozrząd DOHC?
Rozrząd DOHC to skrót od anglojęzycznego terminu „Double Overhead Camshaft”, co w języku polskim oznacza „podwójny wałek rozrządu umieszczony w głowicy silnika”. Jest to jeden z rodzajów układu rozrządu stosowanego w silnikach spalinowych, który charakteryzuje się dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy silnika.
Jak działa rozrząd DOHC?
Rozrząd DOHC składa się z dwóch wałków rozrządu – wałka ssącego i wałka wydechowego. Każdy z tych wałków kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów ssących i wydechowych w cylindrach silnika. Wałki rozrządu są napędzane przez koło zamachowe silnika za pomocą łańcucha lub paska rozrządu.
Podczas pracy silnika, wałek ssący otwiera zawór ssący, umożliwiając mieszance paliwowo-powietrznej dostęp do cylindra. Następnie, gdy tłok znajduje się na górnym martwym punkcie, wałek ssący zamyka zawór ssący, a tłok rozpoczyna proces sprężania mieszanki. Po osiągnięciu odpowiedniego momentu, wałek wydechowy otwiera zawór wydechowy, pozwalając na wydostanie się spalin z cylindra. Na koniec, gdy tłok znajduje się na dolnym martwym punkcie, wałek wydechowy zamyka zawór wydechowy, a tłok rozpoczyna proces wypchniania spalin z cylindra.
Zalety rozrządu DOHC
Rozrząd DOHC posiada wiele zalet, które przyczyniają się do poprawy wydajności i osiągów silnika. Oto kilka z nich:
1. Lepsza kontrola nad zaworami
Dzięki dwóm wałkom rozrządu, rozrząd DOHC umożliwia precyzyjną kontrolę nad otwieraniem i zamykaniem zaworów. To pozwala na lepsze dopasowanie momentu otwarcia i zamknięcia zaworów do potrzeb silnika, co przekłada się na poprawę wydajności i osiągów.
2. Większa ilość zaworów
Rozrząd DOHC często jest stosowany w silnikach o większej ilości zaworów na cylinder. Większa ilość zaworów pozwala na lepsze wypełnienie cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną i poprawia przepływ spalin, co z kolei przekłada się na większą moc silnika.
3. Wyższe obroty silnika
Rozrząd DOHC umożliwia silnikowi osiąganie wyższych obrotów niż tradycyjne układy rozrządu. Dzięki precyzyjnej kontroli nad zaworami i lepszej wydolności, silnik może pracować na wyższych obrotach, co przekłada się na większą moc i elastyczność.
Podsumowanie
Rozrząd DOHC, czyli podwójny wałek rozrządu umieszczony w głowicy silnika, jest jednym z rodzajów układu rozrządu stosowanego w silnikach spalinowych. Dzięki dwóm wałkom rozrządu, rozrząd DOHC zapewnia lepszą kontrolę nad zaworami, większą ilość zaworów na cylinder oraz możliwość osiągania wyższych obrotów silnika. To wszystko przekłada się na poprawę wydajności, osiągów i elastyczności silnika. Rozrząd DOHC jest popularnym rozwiązaniem stosowanym w wielu nowoczesnych silnikach, które wymagają wysokiej wydajności i osiągów.
Rozrząd DOHC oznacza podwójny wałek rozrządu z podwójnymi wałkami rozrządu. Jest to układ mechaniczny w silnikach spalinowych, który kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów. Umożliwia to lepszą kontrolę nad procesem spalania i poprawia wydajność silnika.
Link do strony Challenge Group: https://www.challengegroup.pl/