Automatyczne wózki magazynowe - metody nawigacji

Transport jest bardzo istotnym i czasami kosztowym elementem każdego procesu produkcyjnego. Na jego koszty ma wpływ wiele czynników. Są to m.in. organizacji systemu transportowego, używane środki transportowe czy poziom automatyzacji procesu. Automatyzacja transportu, o ile na początku może być nieco kosztowna, później pozwala znacząco zmniejszyć koszty szczególnie te związane z czynnikiem ludzkim. Automatyczne transportowe wózki magazynowe są również bardzo wydaje. A także mogą pracować w miejscach niesprzyjających człowiekowi, obniżając ryzyko wypadku.

Na koszt wdrożenia zautomatyzowanego systemu transportu wpływa m.in. sposób nawigacji użyty w wózkach. Niektóre metody są bardzo niż inne kosztowe w implementacji lub późniejszej eksploatacji i konserwacji.

Rodzaje nawigacji stosowane w transportowych wózkach magazynowych

Systemy transportu zautomatyzowanego wykorzystują minimum dwa rodzaje nawigacji. Pierwszy system to tzw. odometria (nawigacja zliczeniowa). Jest on niezwykle prosty i nie wymaga dodatkowych, specjalistycznych urządzeń. Niestety jest bardzo czuły na kumulowanie się błędów obliczeniowych, które w związku z tym muszą być korygowane na bieżąco. W tym celu do wózka montuje się drugi system nawigacji. Może on działać na zasadzie pętli optycznej. magnetycznej lub indukcyjnej, może także wykorzystywać bardziej skomplikowane narzędzia, jak laser, żyroskopy, system GPS lub ultradźwięki.

Przyjrzyjmy się bliżej drugiej z wymienionych grup nawigacji.

Zastosowanie nawigacji laserowej w wózkach transportowych

Zastosowanie lasera w tym systemie opiera się na metodzie triangulacyjnej. Wózek jest wyposażony w głowicę z laserem, który swoją wiązką omiata otoczenie dookoła. Jeśli wiązka trafi na odbłyśnik wraca z powrotem do głowicy. Pozycja głowicy w momencie odebrania sygnału zwrotnego jest zapamiętywana i służy do dalszych obliczeń.

Aby pozycja mogła być określona dokładnie, potrzebna jest informacja z minimum trzech odbłyśników równocześnie (najlepiej żeby było ich pięć). Wszystkie obliczenia są przeprowadzane na bieżąco przez nawigację zliczeniową, pozwalając uzyskać dokładność pozycji do 10 cm. Niestety wymaga to mocnego komputera. W innych rozwiązaniach można też wykorzystywać namiary względem charakterystycznych powierzchni i punktów lub nawet tworzyć trójwymiarowe mapy pomiarowe.

Fale ultradźwiękowe w procesie automatyzacji

Wózki AGV wykorzystujące ultradźwięki wyposażone są w specjalne głowice. Działają one na zasadzie pomiaru echa odbitego od otaczających obiektów, a dystans wyznacza się mierząc czas jaki był potrzebny aby sygnał po odbiciu powrócił do głowicy. Wadą tego systemu jest jego podatność na zakłócenia oraz stosunkowo długi czas oczekiwania na ustalenie pozycji. Na dokładność pomiaru mogą wpływać nawet takie czynniki jak temperatura czy wilgotność otoczenia, co sprawa, że ta metoda nie jest zbyt często stosowana.

Wykorzystanie żyroskopów do nawigacji wózków AGV

Żyroskopy mogą być wykorzystywane do wyznaczania kąta obrotu oraz prędkości kątowej transportowego wózka magazynowego. Kąt obrotu mierzy się zazwyczaj za pomocą żyroskopów mechanicznych lub kompasów elektronicznych, natomiast prędkość kątową można wyznaczyć żyroskopem mechanicznym lub optycznym. Te drugie stają się coraz bardziej popularne ponieważ nie wymagają rozruchu przed użyciem i mają bardziej stałe parametry działania. Rozwiązania tego typu umożliwiają dobre pozycjonowanie wózka, są jednak drogie.

GPS a sterowanie wózkami

Ten sposób sterowania jest stosowany w przypadku wózków, które pracują na zewnątrz. Warunkiem ich użycia jest aby teren był otwarty i pozbawiony wysokich budynków. Najczęściej wykorzystuje się je np. na nabrzeżach portów czy stacjach przeładunkowych kontenerów. Zaletą tego systemu jest to, że bardzo łatwo go wdrożyć.

Jak widać istnieje wiele metod nawigacji wózkami transportowymi, dzięki czemu każdy może wybrać takie rozwiązanie, które będzie mu najbardziej opowiadało, zarówno pod katem technicznym jak i finansowym.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ