Ciężko wyobrazić sobie świat, w którym nagle przestajemy korzystać z innowacji technologicznych. Najlepszym przykładem uzależnienia od elektroniki, jest branża motoryzacyjna. Doszliśmy do momentu, w którym posiadamy auta na prąd i nie musimy być uzależnieni od stacji benzynowych – wystarczy nam ładowarka.
Czy każdy obiekt nadaje się do tego, by zamontować nim stacje ładowania samochodów elektrycznych? Skupmy się na ogólnodostępnych ładowarkach, które instalowane są m.in. na parkingach.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – czy mogą być one konstruowane wszędzie?
Teoretycznie tak. Zależy to jednak od stanu i jakości instalacji elektrycznej obiektu. Jeśli jest ona w kiepskim stanie, stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą nie wykazywać zadowalającej efektywności lub pojawi się problem z bezpieczeństwem. Zakładając, że większość inwestorów wyposaża w ładowarki dla aut elektrycznych nowe obiekty, nie powinniśmy się tym przejmować. Mimo wszystko warto skorzystać z audytu firm odpowiedzialnych za montaż stacji ładowania.
Jakie są wymagania dla ogólnodostępnej stacji ładowania samochodów elektrycznych?
Nie zapominajmy jednak o formalnościach, które w przypadku budowy ogólnodostępnych stacji ładowania aut elektrycznych, nie zawsze są proste. Sprawdź najistotniejsze informacje, nim przejdziesz do realizacji swojego projektu i inwestycji.
Zgłoszenie budowlane: artykuł mówi o tym, że budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia robót budowlanych. Formalności należy dopełnić w Starostwie albo Urzędzie Miasta. Do wniosku należy załączyć mapkę sytuacyjną, na której zaznaczona będzie lokalizacja urządzenia i informacja nt. praw dysponowania gruntem. Po zgłoszeniu można przejść do części praktycznej i procesu instalacji ładowarki.
Geodezyjna inwentaryzacja: gdy instalacja ładowarki zostanie zakończona, trzeba zadbać o geodezyjną inwentaryzację powykonawczą. Odbywa się to po naniesieniu na stację mapy numerycznej. Prace muszą być zrealizowane przez geodetę.
Zgłoszenie przez UDT: ładowarki ogólnodostępne muszą posiadać badania techniczne UDT. Wymagania w zakresie bezpieczeństwa użytkowania i zakres dokumentacji o przeprowadzenie badań stacji ładowania znajdują się w rozporządzeniu ministra energii.
W skrócie:
- ogólnodostępne stacje muszą spełniać obowiązujące normy. Te z kolei powinny być potwierdzone deklaracją zgodności. Najistotniejsze w tym względzie są zabezpieczenia elektryczne. Potrzebny tu będzie koniecznie także moduł zapewniający komunikację.
Przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych
- Ogólnodostępna stacja musi przekazywać dane do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Konieczny jest zatem montaż modułów komunikacyjnych i oprogramowania przekazującego dane we właściwym formacie.