Wymiana opon w samochodzie

Istnieje kilka prostych zasad, które pomogą ci zadbać o terminową wymianę opon, dobrać odpowiednie opony i przeprowadzić ich montaż bez błędów i zbędnych kosztów

Wymiana opon? Najlepiej w warsztacie wulkanizacyjnym

Zaleca się sezonową wymianę opon, gdy temperatura powietrza przekracza 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury guma letnia traci swoją elastyczność i przyczepność nawet na suchym asfalcie i zaczyna się coraz większe zużycie miękkich opon zimowych. Rozmiary opon należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Nieprawidłowo dobrane mogą negatywnie wpłynąć na prowadzenie i komfort, zniekształcić wskazania prędkościomierza, lub będą dotykać nadwozia, lub elementów zawieszenia. Opony letnie mogą mieć symetryczne, asymetryczne i kierunkowe wzory bieżnika. Te dwa ostatnie z reguły mają wyraźne kanały, które lepiej odprowadzają wodę z miejsca kontaktu i zachowują się lepiej na mokrych powierzchniach. Opony te są nieco droższe i wymagają odpowiedniego montażu.

Na ścianie bocznej opon z kierunkowym bieżnikiem znajduje się strzałkowy wskaźnik kierunku obrotów, a na zewnętrznej stronie opon asymetrycznych napis OUTSIDE, który zawsze musi znajdować się na zewnątrz. Błędy w montażu doprowadzą do gwałtownego pogorszenia osiągów opony. W przypadku nieudolnego demontażu opony, mogą one ulec uszkodzeniu. Przed wyważeniem kół należy oczyścić felgi z brudu, zamontowane opony również muszą być czyste. Jednak wyważanie kół jest zalecane nie tylko przy wymianie opon, ale również przy wymianie kół i tarcz– możliwe jest, że zamontowane przed rokiem obciążniki ulegną uszkodzeniu lub zgubieniu.

Zalecenia dotyczące ciśnienia w oponach są ustalane przez producenta samochodu, a normy dla różnych rozmiarów kół w tym samym samochodzie mogą się różnić. 

Zalecane ciśnienie zależy od obciążenia pojazdu: im więcej pasażerów i ładunku w kabinie, tym silniej należy napompować opony. 

Tabliczka znamionowa producenta znajduje się zwykle na słupku B, na końcu drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Niewłaściwe ciśnienie w oponach wpływa na właściwości jezdne i hamujące pojazdu, a także prowadzi do przedwczesnego zużycia opon. 

Przyspieszone zużycie środkowej części bieżnika wskazuje na nadmierny nacisk, natomiast boki wskazują na niedostateczny nacisk. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach, zaleca się sprawdzanie go co najmniej dwa razy w miesiącu. Oznaczenie typu 195/65 R16 82T zawiera informacje o wymiarach opony, czyli średnicy, szerokości i wysokości bieżnika. W tym przypadku 195 to szerokość bieżnika w milimetrach, 65 to stosunek wysokości profilu do szerokości w procentach (wysokość opony to 65% z 195 mm, czyli 127 mm). R to typ opony (radialna), 16 to średnica felgi w calach. Cyfra i litera na końcu kodują wskaźniki maksymalnego obciążenia i maksymalnej dopuszczalnej prędkości, w tym przypadku 475 kg na koło i 190 km/h.

Opony przeznaczone do samochodów terenowych są często oznaczane literami SUV – mają sztywniejszą konstrukcję przeznaczoną do dużych obciążeń terenowych. Kolejnym ważnym parametrem jest indeks nośności, który dla aut terenowych musi wynosić co najmniej 100 (czyli 800 kg na koło). Oznaczenie pozwala również poznać datę produkcji opony, zaszyfrowaną zestawem czterech cyfr po symbolu DOT (np. DOT XXXX XXXX 3512). Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, druga rok produkcji.

Klucze udarowe: pneumatyczne lub akumulatorowe

Niezbędnym elementem przy wymianie opon są klucze udarowe. Klucz udarowy to narzędzie, które służy do odkręcania i dokręcania połączeń śrubowych i gwintowanych. Mogą też współpracować z nakrętkami, śrubami, śrubami czy kotwami. Klucze mają wysoki moment obrotowy, który umożliwia poluzowanie nawet zardzewiałych nakrętek lub mocno dokręconych łączników. Bez tego narzędzia nie może się obejść żadna linia montażowa transportowa, konstrukcja ramowa lub montaż konstrukcji metalowych. Jest również aktywnie wykorzystywany na stacjach paliw i do „renowacji”. Jeśli masz klucz, to zawsze możesz samodzielnie zmienić koła na samochód lub poradzić sobie ze starą śrubą. Najważniejsze jest, aby wybrać odpowiednie narzędzie. Na sklep-warsztat.pl znajdziesz to, czego potrzebujesz.

Dokładne działanie klucza zależy od jego typu, jednak każde takie narzędzie ma kilka cech wspólnych. Wewnątrz zainstalowany jest silnik (pneumatyczny lub elektryczny), w którym za pomocą prądu lub sprężonego powietrza powstaje ruch obrotowy. Za pomocą skrzyni biegów jest przenoszony na wrzeciono, na którym zainstalowany jest sprzęt – głowica udarowa. Podczas pracy klucz udarowy działa na elementy złączne nie liniowo, ale za pomocą impulsów uderzeniowych. Dzięki temu siła dokręcania/odkręcania jest kilkukrotnie większa niż przy stałym uderzeniu, a „odrzut” jest tak mały, że pozwala na trzymanie narzędzia jedną ręką. Uderzenia mogą być generowane w różny sposób w zależności od typu klucza udarowego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ