Każdego roku zima w Polsce zaskakuje drogowców. Ta motoryzacyjna, do której powinien przygotować się każdy kierowca, to nie tylko śnieg. Typowe dla mroźnej aury problemy z samochodem wywołuje niska temperatura. Warto wiedzieć, jakie kłopoty pojawiają się najczęściej i skąd się biorą. Większości można zapobiec odpowiednim przygotowaniem pojazdu jeszcze przed nadejściem mrozów. Pozostałe można szybko i sprawnie rozwiązać. Jak? Znając przyczyny!

Niski poziom naładowania akumulatora

Naładowany w 100% akumulator to podstawa w mroźne dni. Przy niskich temperaturach traci on 20% mocy, co niekiedy uniemożliwia uruchomienie pojazdu. Podczas najsroższych mrozów jego efektywność może wynieść jedynie 60%.
Jak poradzić sobie z problemem przy porannym rozruchu samochodu? Wystarczy sprawdzić stan zużycia akumulatora. Możesz zlecić to mechanikowi w profesjonalnym warsztacie albo przeprowadzić samodzielnie, używając miernika obciążeniowego albo elektronicznego. Przy okazji oczyść zaciski i zakonserwuj je.

0-akumulator-cisn

Wartość napięcia ładowania musi mieścić się w granicach pomiędzy 13,9 a 14,4 V. Na zaciskach baterii prawidłowe napięcie spoczynkowe trzyma się pomiędzy 12,5, a 12,7 V. Jeśli stan jest niższy, użyj prostownika do ładowania. Opad masy czynnej może zmusić Cię nawet do wymiany akumulatora. Dochodzi do tego, gdy jest on niedostatecznie doładowany, a charakteryzuje się zmętnieniem elektrolitu. Jeśli elektrolit zmienia barwę na brązową, oznacza to spływanie masy z płyt dodatnich. Kolor szary jest charakterystyczny dla spływu masy z płyt ujemnych. W okresie jesienno-zimowym warto zainwestować w ładowarkę, która pozwoli szybko i bezpiecznie naładować akumulator.

0-ladowarka

Przymarznięte drzwi i zamki

Problem zamarzania drzwi i zamków spotyka najczęściej kierowców, którzy pozostawiają samochody na otwartej przestrzeni, szczególnie na noc. Jeśli się do takich zaliczasz, płyn silikonowy do konserwacji uszczelek i aerozolowy odmrażacz do zamków pomogą Ci z tym kłopotem. Kup je jeszcze przed nadejściem pierwszych mrozów. Będziesz nie tylko przygotowany do zimy, ale też sporo zaoszczędzisz.
Zamarznięte zamki nie powinny dotyczyć samochodów wyposażonych w centralne sterowanie. Zwróć jednak uwagę, że sama bateria – zarówno w kluczyku, jak i samochodzie – również potrafi odmówić posłuszeństwa.
Pamiętaj, że częstą przyczyną zamarzających zamków jest uszkodzenie osłonki sprężynującej. Dlatego, jeśli spotka Cię taka sytuacja, udaj się do fachowca, który naprawi i przesmaruje uszczelnienia.
Dla bezpieczeństwa noś też kluczyk w wewnętrznej kieszeni kurtki lub w zamkniętej torbie. To ochroni znajdującą się w nim baterię przed zamarznięciem.

Kłopoty z drzwiami są najczęściej zmorą posiadaczy samochodów niewyposażonych w ramy szyb bocznych. Bez względu na temperaturę warto regularnie stosować smar lub olej silnikowy, a najlepiej wazelinę techniczną. Smaruj nią regularnie uszczelki nadwozia i drzwi. Oszczędzi Ci to zimą niechcianych kłopotów.
Jeśli jednak podczas mrozów dopadnie Cię ten problem, musisz posmarować szczelinę między nadwoziem i drzwiami odmrażaczem do szyb.

0-plyny

Problemy z hamulcem

Hamulce psujące się od mrozu to jeden z najniebezpieczniejszych problemów, z jakimi zimą borykają się właściciele samochodów. Kłopot dotyczy zarówno tych sterowanych elektronicznie, jak i uruchamianych dźwignią.
Pojawia się najczęściej z powodu zawilgocenia podwozia – wilgoć, wraz z solą i piaskiem z jezdni, przedostaje się do linek hamulca ręcznego pod pancerz, wywołując i przyspieszając proces korozji.
Samo przymarznięcie linek również stanowi problem. Powoduje ono blokadę mechanizmu, przez co niemożliwe staje się zwolnienie hamulca oraz uruchomienie samochodu. W ostateczności może to doprowadzić do utraty hamulców, przez nagłe zerwanie przewodów.
Aby temu zapobiec, zostaw auto na biegu bez zaciągniętego hamulca.

Zabrudzone wycieraczki

Ten problem występuje w porze śnieżnej, gdy na jezdni zalega błoto pośniegowe. W czasie jazdy odpryski z nawierzchni trafiają na szybę, nieustannie ją brudząc. Wycieraczki rozmazują cały ten brud, co znacznie ogranicza widoczność podczas jazdy. Gdy ich pióra są dodatkowo mocno zużyte, działają jeszcze mniej sprawnie. Dlatego profilaktycznie powinieneś wymieniać wycieraczki raz do roku, zwłaszcza przed sezonem zimowym.

0-wycieraczki

Zamarznięty płyn do spryskiwaczy

Standardowy płyn do spryskiwaczy zamarza w temperaturze poniżej 0 stopni. Gdy do tego dojdzie, musisz udrożnić układ spryskiwaczy. Pamiętaj, że po zamarznięciu rośnie objętość płynu, co może doprowadzić do uszkodzenia zbiornika i węży.
Najlepiej w porę wymienić płyn letni na zimowy, który nie zmienia stanu skupienia nawet podczas sporego mrozu.

Oszronione szyby

Skrobaczki są powszechnie stosowane do usuwania szronu z szyb. Dzieje się tak ze względu na ich niską cenę. Pamiętaj jednak, że nieostrożnie stosując tego typu narzędzia, możesz porysować szkło.
Odmrażacze w aerozolu są łatwiejsze do stosowania i bezpieczniejsze dla Twojej szyby. Niestety nie skorzystasz z tego rozwiązania podczas silnego wiatru lub gdy warstwa szronu jest zbyt gruba.
Przed nadmiernym oszronieniem szyb zabezpieczysz się, osłaniając je na noc i podczas dłuższego postoju na parkingu w czasie mrozu. Dobrym rozwiązaniem jest także wychłodzenie samochodu podczas kilkunastu ostatnich minut jazdy. Wtedy spadający na szyby śnieg nie rozpuści się i nie zamarznie.

Jazda w porze zimowej wymaga szczególnego przygotowania pojazdu. Wymiana płynów i niektórych części może być kosztowna, jednak bywa konieczna. Pamiętaj, że bez względu na to, czy przygotowujesz samochód na długie trasy, czy tylko na codzienne, krótkie przejażdżki musisz myśleć o bezpieczeństwie – jest cenniejsze niż cokolwiek innego.
Jeśli musisz zaopatrzyć się w nowe akcesoria i płyny, a nie chcesz przepłacać, zajrzyj na Nocar.pl. U nas znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do bezpiecznej jazdy w mroźne i śnieżne dni.

Źródła: nocar.pl, pexels.com

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ