Każdy samochód wyposażony jest w szereg mechanizmów odpowiadających za filtrowanie oleju, powietrza i paliwa, dostających się do wnętrza silnika. Podstawą tych mechanizmów są filtry, które chronią silnik przed zanieczyszczeniami pochodzącymi ze środowiska zewnętrznego oraz zanieczyszczeniami powstającymi w trakcie spalania paliwa w silniku. Bez ich obecności doszłoby do nagromadzenia zanieczyszczeń we wnętrzu silnika, a to szybko doprowadziłoby do powstania nieodwracalnych uszkodzeń i tym samym do skrócenia okresu jego żywotności.
Rodzaje filtrów samochodowych
W nowych modelach samochodów prócz klasycznego filtra oleju i filtra powietrza, spotkać możemy się również z filtrami paliwa, kabinowymi oraz z filtrami cząstek stałych (DPF lub FAP), które instalowane są fabrycznie w układach wydechowych silników wysokoprężnych, czyli w samochodach z silnikiem diesla. Warto pamiętać, że stan wszystkich filtrów powinien być przez nas stale monitorowany, a one same – podlegać okresowej wymianie. O ile większość kierowców pamięta o w miarę regularnej wymianie filtra oleju (wymienia się go wraz z olejem), to już o wymianie pozostałych wkładów filtrujących wiele osób zwyczajnie zapomina. Tymczasem sprawne filtry to gwarancja prawidłowego działania wielu samochodowych układów, przede wszystkim silnika. Kiedy zatem powinniśmy wymieniać filtry i jeśli już je wymieniamy, to na jakie?
Częstotliwość wymiany filtrów samochodowych
W przypadku filtra oleju, ten powinien być wymieniany każdorazowo przy wymianie oleju silnikowego, co roku lub po przejechaniu autem określonej liczby kilometrów. Przy okazji wymiany oleju, warto od razu wymienić również filtr powietrza i paliwa. Wymian tego typu elementów technicznych nie jest szczególnie skomplikowana i można to zrobić samodzielnie, aczkolwiek za niewielką opłatą takie podzespoły wymienią nam również w każdym warsztacie samochodowym. Szykując się do wymiany oleju, warto zainwestować w filtry dobrej marki, na przykład marki Filtron – takie podzespoły mają mocniejszą konstrukcję, przez co lepiej radzą sobie z wychwytywaniem drobnych zanieczyszczeń i wolniej się zużywają.
Wśród produktów marki Filtron znajdziemy również: filtry kabinowe, które także powinny być wymienianie przynajmniej raz w roku – niestety wielu kierowców przypomina sobie o tym elemencie technicznym pojazdu, dopiero wtedy, gdy po włączeniu dmuchawy z kratek wentylacyjnych zaczyna unosić się nieprzyjemny zapach pleśni, oraz filtry cząstek stałych. Te zwykle regeneruje się po przejechaniu autem około 160 tys. km lub wymienia się na nowe.