Volkswagen Passat B6 miał swoją premierę w 2005 roku na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show. Samochód oferowany był w dwóch wersjach nadwozia – sedan oraz kombi. Produkcja modelu zakończyła się w 2010 roku.
Wnętrze Volkswagena Passata B6 nie nawiązuje do wcześniejszej generacji i zostało zaprojektowane praktycznie od zera. Samochód jest przestronny, do wykończenia wnętrza wykorzystane zostały materiały wysokiej jakości. Sporym minusem jest jednak spasowanie elementów wnętrza, plastiki mogą trzeszczeć w trakcie zmiany temperatur.
Volkswagen Passat B6 – główne wady modelu
Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DSG została zamontowana w Volkswagenie Passacie B6 po raz pierwszy, zastępując dotychczas stosowaną skrzynię automatyczną tiptronic. Przekładania DSG cechuje się wysokiej jakości pracą oraz błyskawiczną reakcją na gaz, jednakże jej trwałość oscyluje w granicach 200 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu skrzynię zaczynają dręczyć usterki mechatroniki, a naprawy nie są tanie – zazwyczaj powyżej 4-5 tysięcy złotych. Dwumasowe koło zamachowe montowane w skrzyniach DSG cechuje się znacznie niższą trwałością, niż w przypadku wersji manualnych i wytrzymuje około 60 tysięcy kilometrów.
Blokada kierownicy jest kolejną, poważną usterką, która występuje w Passatach B6 bez względu na wersję silnikową. Awaria uniemożliwia kontynuowanie dalszej jazdy, a naprawa w ASO to koszt około 3.000 zł. Inne, typowe dla Volkswagena Passata B6 usterki to awarie centralki ksenonów, elektrycznego hamulca ręcznego, zacieranie się silniczka wycieraczek czy szybko zużywające się sprzęgło Passat B6.
Na rynku samochodów wtórnych dominują egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi, stosunek diesli do wersji benzynowych wynosi około 10:1. Wolnossące silniki FSI (1.6 i 2.0) trapi problem osadzania się nagaru a doładowana odmiana 1.8 TSI ma problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Nie najlepszym wyborem jest silnik 2.0 TSI, często zdarzają mu się problemy z turbosprężarką oraz nadmierne spalanie oleju (nawet 1 litr na 1000 km) co spowodowane jest wadą fabryczną, której naprawa jest bardzo droga.
Silniki wysokoprężne 2.0 TDI, czyli nowa generacja diesla – zastępca legendarnego 1.9 TDI, okazały się bardzo nieudane. Problemem jest szwankująca pompa oleju, która uszkadza turbosprężarkę i w efekcie prowadzi do zatarcia silnika. Kolejną usterką często pojawiającą się w tych silnikach są pękające głowice, uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego oraz pompowtryskiwaczy, których koszt jest dwa razy większy od tych, które montowane były w silnikach 1.9 TDI. Samo koło dwumasowe plus sprzęgło Passat B6 to koszt kilku tysięcy złotych.
Volkswagen Passat B6 ma mimo wszystko kilka zalet, takich jak przestronne i wygodne wnętrze oraz pojemny bagażnik. Ogromnym plusem B6 w kontekście jego poprzednika jest rezygnacja ze skomplikowanego, drogiego zawieszenia wielowahaczowego na rzecz prostych kolumn McPhersona.
Volkswagen Passat B6 jest doskonałym samochodem, zapewniającym ogromną przyjemność z jazdy, dopóki się nie zepsuje. Niestety większość z jego odmian silnikowych prędzej czy później musi się zepsuć – w wyniku wad lub ogromnego przebiegu. Warto jednak dać Passatowi szansę, licząc się z kosztami napraw i będąc na nie przygotowanym. Na rynku dostępnych jest wiele części zamiennych oraz używanych, w związku z czym można obniżyć koszty napraw. Sprzęgło Passat B6 jest elementem, który można zakupić samodzielnie np. w sklepie internetowym takim jak sprzeglo.com.pl i dostarczyć samodzielnie do warsztatu, redukując koszty naprawy.