Łożysko sprzęgła stanowi nieodłączny element układu wysprzęglania, który należy bezwzględnie wymienić zawsze przy okazji wymiany sprzęgła. Jest to prosty element, jednocześnie wytrzymały – zazwyczaj wystarcza na cały okres używania sprzęgła i nie ma potrzebny wymieniania go wcześniej. Kupując jednak łożysko sprzęgła nie powinniśmy wybierać najtańszego, niskiej jakości, które mógłby zużyć się szybciej niż samo sprzęgło.

Łożysko sprzęgła umiejscowione jest centralnie na osi sprzęgła, a jego zadaniem jest wyłączanie sprzęgła. Działanie łożyska sprzęgła polega na przenoszeniu siły z pedału i siłownika na sprężynę talerzową.

Łożysko sprzęgła powinno zostać prawidłowo ustawione podczas montażu, ponieważ jego zadaniem jest przenoszenie dużych obciążeń. Działanie łożyska sprzęgła polega na naciskaniu lub odciąganiu sprężyny talerzowej co powoduje docisk od tarczy sprzęgła. Istnieją łożyska sprzęgła zaopatrzone w system centrujący lub zatrzaskujący, co stanowi spore ułatwienie montażu i całkowicie lub częściowo uniemożliwia popełnienie błędu w trakcie montowania.

Objawy zużycia łożyska sprzęgła 

Objawem świadczącym o zużyciu łożyska sprzęgła są dziwne hałasy takie jak huczenie lub wycie, pogłębiające się po wciśnięciu pedału sprzęgła. Jedynym rozwiązaniem w takim przypadku jest wymiana łożyska sprzęgła, a koszt takiej usługi jest porównywalny do kosztu robocizny, który musimy ponieść przy wymianie całego sprzęgła. W związku z tym warto sprawdzić wtedy układ wyłączający sprzęgło, i jeśli pracuje on prawidłowo, oprócz podwyższonego hałasu, można pomyśleć o przesunięciu wymiany łożyska sprzęgła na późniejszy czas to znaczy do momentu wymiany całego sprzęgła. Warto także rozważyć wcześniejszą wymianę kompletu sprzęgła, wymiana samego łożyska sprzęgła jest zdecydowanie nieopłacalną czynnością. Tak jak nie wymienia się sprzęgła bez wymiany łożyska tak samo nie praktykuje się zakładania samego nowego łożyska bez wymiany sprzęgła. Należy nie zapominać także o tym, iż jeżeli awarii ulegnie wysprzęglik to spowoduje to brak możliwości wyłączenia sprzęgła a co za tym idzie dalszej jazdy, więc wymiana łożyska zintegrowanego z wysprzęglikiem centralnym stanowi konieczność i powinna zostać rutynowo wykonana w trakcie wymiany sprzęgła.

Łożysko sprzęgła jest podzespołem montowanym w układach sprzęgłowych sterowanych mechanicznie oraz hydraulicznie. Konstrukcja łożyska wyciskowego sprzęgła zazwyczaj opiera się na przekonstruowanym łożysku kulkowym skośnymi, ale zdarzają się także jego inne formy. Aktualnie zauważalna jest tendencja wśród konstruktorów współczesnych sprzęgieł samochodowych do używania układów typu CSC, w których łożysko sprzęgła oraz siłownik hydrauliczny występują w formie jednego, zintegrowanego elementu.

Trwałość łożyska sprzęgła powinna być zbliżona do trwałości całego kompletu sprzęgła, a co za tym idzie oba podzespoły powinny ulegać zużyciu w podobnym czasie. Jeżeli jednak kierowca ma tendencje do nadużywania sprzęgła np. do wciskania pedału w trakcie postoju na światłach lub w korku, zużycie łożyska sprzęgła może nastąpić szybciej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ