Tester akumulatora i alternatora: dlaczego jest przydatny i jakie powinien mieć funkcje?

Sezon zimowy, to czas, gdy samochody potrzebują więcej energii, i jednocześnie okres zwiększonego zainteresowania serwisem akumulatorów. Tester akumulatora i alternatora bardzo ułatwi pracę warsztatom samochodowym i wszystkim osobom odpowiedzialnym za stan techniczny wielu pojazdów.

Dlaczego nowoczesny tester to podstawa diagnostyki akumulatora?

W nowszych pojazdach, wyposażonych w system start-stop, akumulator jest jeszcze istotniejszy, niż w starszych samochodach. System ten samoczynnie wyłącza silnik, kiedy kierowca włączy luz i puści sprzęgło, co pozwala ograniczyć spalanie w ruchu miejskim, a w czasie postoju w korku czy na światłach auto nie emituje hałasu ani toksycznych spalin. Kiedyś akumulator znacznie rzadziej służył więc do odpalania silnik, a dziś musi to robić nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Zainstalowanie akumulatora niedostosowanego do najnowszych technologii sprawi, że bardzo szybko – nawet w kilka tygodni – ulegnie on wyeksploatowaniu. Ponadto, w stosowanych coraz częściej akumulatorach bezobsługowych, trudniej zmierzyć gęstość elektrolitu i ocenić jego barwę. Z powyższych względów, tester akumulatora staje się coraz częściej podstawą profesjonalnej diagnostyki akumulatorów. Wiele takich urządzeń jest nie tylko prostych i wygodnych w obsłudze, ale umożliwia bardziej kompleksową ocenę problemu. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy wymianie akumulatora jest brak diagnostyki układu ładowania i rozruchu, w tym alternatora. Awarie tego układu są częstym powodem rozładowania akumulatora, a jego wymiana nic nie da, jeśli problem nie zostanie poprawnie zdiagnozowany. Z tego powodu, nowoczesne urządzenia diagnostyczne to najczęściej testery akumulatora i alternatora w jednym.

Tester akumulatora i alternatora to wygoda pomiaru, oszczędność czasu i bezpieczeństwo pracy

Obok inteligentnej ładowarki, która sama monitoruje czas ładowania i napięcie, dostarczając prąd według potrzeby, oraz przenośnego urządzenia do wspomagania rozruchu, tester akumulatora i alternatora to trzecie przydatne urządzenie do obsługi akumulatorów, w które powinien wyposażyć się każdy dobry warsztat. Umożliwia on prawidłową diagnozę stanu akumulatora pod odpowiednio dużym obciążeniem, co daje obraz zdolności rozruchowej baterii. Dobry tester akumulatora i alternatora umożliwia sprawdzenie wydajności akumulatora w kilka sekund – bez wyjmowania akumulatora oraz bez wpływu na jego stan naładowania – co pozwala przeprowadzać testy w obecności klienta. Pozwala tez na wielokrotny wydruk i archiwizację testów dzięki zintegrowanej drukarce, co nie tylko ułatwia prowadzenie dokumentacji, ale przydaje się także, gdy sklep przyjmujący akumulator na gwarancji wymaga wydruku z testu akumulatora. Wreszcie, urządzenie takie chroni przed odwróconą polaryzacją i zapobiega wypadkom podczas podłączania zacisków końcówek oraz automatycznie dostosowuje kryteria testowe i czas testowania, dzięki czemu rutynowe testy mogą wykonać także mniej wykwalifikowani pracownicy.

Na co zwrócić uwagę, wybierając tester akumulatora i alternatora? Kiedy wynik testu będzie błędny?

Dobrej jakości tester akumulatora i alternatora powinien posiadać szereg funkcji. Przykłady takich testerów, dostosowanych do ładowania wszystkich popularnych typów akumulatorów (VRLA/GEL/AGM/SLA/SLI/CALCIUM) można znaleźć na przykład tutaj: https://eshop.wurth.pl/Kategorie-produktow/Tester-do-akumulat.i-alternatorow-sam./311120050701.cyid/3111.cgid/pl/PL/PLN/. Przede wszystkim, należy dobrać tester tak, by pasował do akumulatorów o interesujących nas napięciach: 6, 12 lub 24 V. Ważny jest też typ pomiarów wykonywanych przez urządzenie i obsługiwane normy testów (SAE/EN/IEC/DIN/JIS). Tester akumulatora i alternatora powinien dawać wyraźne wyniki testów i pozwalać na ich jednoznaczną interpretację. Warto też sprawdzić, czy zadowala nas tolerancja pomiarów danego urządzenia i jego zakresy testowe. Należy pamiętać, że nawet najlepsze testery pokażą błędne wyniki w przypadku akumulatora suchoładowanego bezpośrednio po nalaniu kwasu, lub jeśli pomiaru dokonujemy bezpośrednio po dużym poborze prądu lub zakończeniu ładowania. W tym drugim przypadku, należy odczekać około godzinę przed wykonaniem testu.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ