Charakterystyka sondy lambda

Sonda lambda jest czujnikiem mierzącym zawartość tlenu w spalinach. Jej celem jest dostarczenie informacji o mieszance paliwowo powietrznej spalanej w silniku. W idealnych warunkach spalany jest 1 kg paliwa wraz 14,7 kg powietrza. Wtedy stosunek stechiometryczny wynosi 1 – czyli idealna wartość. Im bliższy jedynki wynik tym bardziej efektywne spalanie i wykorzystanie energii silnika.  Sonda jest elementem układu wydechowego. W zależności od samochodu znajduje się przed katalizatorem lub za nim, w niektórych modelach występują dwie sondy lambda mierzące wartości przed i za katalizatorem.

Rodzaje budowy sondy lambda.

W związku z postępem technologicznym sondy lambda różnią się budową, możemy wyróżnić następujące rodzaje:

  1. Sonda lambda zmiennonapięciowa – którą charakteryzuje szczelne zamknięcie w ceramicznej ochronnej tulei. Cechą charakterystyczną tego typu sondy jest element grzewczy który jest bezpośrednio wbudowany w sondę. Dzięki elektrycznemu zasilaniu sonda może być gotowa do pracy już w kilkanaście sekund od odpalenia silnika. Zasada działania opiera się na magnetyzmie – zewnętrzna warstwa sondy tworzy ujemny biegun natomiast dodatni jest tworzony na wewnętrznej powierzchni sondy. Wewnętrzna powierzchnia jest zasilana elektrycznie oraz połączona z powietrzem atmosferycznym które doprowadza specjalny kanał. Do połączenia używa się odpowiedniego rodzaju powłok wykonanych z platyny. W układzie wydechowym zamontowana zostaje przewodząca prąd ceramiczna powłoka mająca na celu zbadanie przepływu tlenu w spalinach. Aby dokonać poprawnego odczytu temperatura powinna wynosić powyżej 300 stopni Celsjusza.
  2. Sonda lambda oporowa – podobnie do sondy lambda zmiennnonapięciowej jest w otoczona warstwą ochronną – tym razem wykonanej z metalu. Elementem dokonującym pomiaru jest ceramiczny korpus zbudowany z platyny i dwutlenku tytanu. Charakterystyka dwutlenku tytanu wskazuje na zawartość tlenu w spalinach w przypadku dużej ilości tlenu dwutlenek wykazuje większą przewodność prądu, natomiast kiedy jest go mało – niską. Właśnie poprzez tego typu sondę ustalana jest wartość mieszanki.
  3. Sonda lambda szerokopasmowa – przez wielu została uznana jako najlepsza opcja, zarówno ze względu na szybkość działania – może działać bezpośrednio po uruchomieniu silnika jak również dokładności pomiaru. Do badania składu spalin wykorzystuje ona dwie sondy zmiennonapięciowe które pokryte są dwutlenkiem cyrkonu. Jedna z sond mierzy zawartość tlenu w spalinach natomiast druga z nich pełni rolę sondy pompującej – nadającej ruch jonom tlenu. Wykorzystanie tego typu sondy gwarantuje szybkie długie i bezproblemowe działanie.

W razie problemów sondy można w łatwy sposób wymienić a części zamienne znajdują się w kategorii Sondy Lambda na Ucando.pl.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ